Kako dnevnikom oterati razočaranje

“Oprostite sebi što nekada niste znali bolje. Oprostite sebi što ste dali sopstvenu moć. Oprostite sebi ponašanja iz prošlosti. Oprostite sebi modele preživljavanja i osobine koje ste preuzeli tokom traume. Oprostite sebi što ste bili ono što je bilo potrebno da budete.”

“Ne mogu to da uradim.”

“Zašto sam tako debela. Odvratna sam!”

“Nisam uradila dovoljno danas. Tako sam beskorisna.”

“Nisam to trebala da kažem. Nisam to trebala da kažem. Nisam to trebala da kažem.”

“Oh bože, zašto se to meni desilo? Šta ću sada da radim?”

Od kako sam bila tinejdžerka, uvek je postojao glas u mojoj glavi koji mi je govorio da stvari neće biti u redu zato što ja nisam dovoljna.

U školi, govorio mi je da nisam dovoljno popularna ili dovoljno kul. Na fakultetu, da moj rad nije dovoljno originalan ili dovoljno dubokouman. Na mom prvom poslu (koji mi se nije sviđao), da nisam dovoljno srećna. U poslu koji trenutno radim (i koji volim), da nisam dovoljno produktivna. I povrh svega, tokom svih tih godina, pogodite šta – nikada nisam bila dovoljno mršava, dovoljno komunikativna, ili dovoljno proaktivna.

Glas je postao toliko prisutan i glasan da je dovodio do ozbiljnih napada panike.

Jednog dana, osećaj samoprezira i očaja bio je tako jak da moje uobičajene zabeležene afirmacije i vežbe zahvalnosti nisu bile dovoljne. Mojoj duši, ranjenoj svom tom negativnom pričom, bilo je potrebno nešto jače. Više od popravke, bio joj je potrebniji jak, utešan zagrljaj.

Pa evo i šta sam uradila: Znala sam da je vođenje dnevnika i dalje odličan put, samo trebam da nađem način da time zagrlim sebe.

Bez razmišljanja, počela sam da pišem šta bi mi mudra majka ili osoba koja me voli rekla u datoj situaciji.

“Moja dušo, znam da se osećaš anksiozno povodom toga što nisi završila sve stvari danas. Znam da sumnjaš u to da li ćeš biti sposobna da ostvariš svoje ciljeve. Znam da se plašiš da ćeš ostati bez novca, bez prijatelja, bez ljubavi. Ali istina je sledeća: nije važno da li si imala loš dan. Znam da se puno trudiš. Znam da daješ sve od sebe. Zaslužuješ odmor. Ti si neverovatna i ti ćeš uspeti.”

Efekti su bili odmah vidljivi: nisu mogli da se mere ni sa čim drugim što sam ranije probala i osetila sam duboki osećaj udobnosti i olakšanja.

Upravo sam otkrila kako da lečim sopstvenu dušu.

Kako ova vežba funkcioniše

Razlog zašto mnogi od nas stalno pritiskaju sebe da budu bolji i bolji (i krive sebe kada dožive neuspeh) je zato što pokušavamo da dobijemo odobrenje od drugih koje nismo nikada naučili da damo sami sebi.

Vežba nas uči da upravo to i uradimo: da pružimo sami sebi potvrdu i zahvalnost za kojima toliko žudimo.

Ali postoji još jedan razlog zašto je tako moćna: to je zato što je pisana u drugom licu.

Navikli smo da više cenimo komplimente koje dobijemo od drugih od onih koje dajemo sami sebi. Stoga, to je kao da odrasla osoba u vama daje unutrašnjem detetu ljubav i potvrdu koju je dete oduvek želelo i koja mu je bila potrebna i zato je tako i isceljujuće.

Povrh svega, umesto razmišljanja zapisivanje na papiru održava vaš um fokusiranim i vaše srce u potpunosti uključeno u proces. I takođe je tako opuštajuće!

Kako ovo da uvežbate

1. Kad god se negativne misli ili anksioznost jave, zgrabite vaš dnevnik i olovku.

2. Posmatrajte misli i osećanja u ovom trenutku. Nemojte bežati od njih. Uskočite.

3. Sada, zamislite da je osoba koja proizvodi te misli i ta osećanja vaše unutrašnje dete. Pokušajte da se saosećate sa detetovim bolom.

4. Zatim, upitajte sebe: “Ko je neko na koga se ugledam i koje reči bi voleo/la da čujem od te osobe u ovoj situaciji?” To može biti neko od autoriteta, roditelj, nastavnik, ili ko god vam pruža sigurnost i smernice, osoba koju cenite.

5. Sada, pokušajte da se postavite na mesto te osobe i počnite da pišete te reči sebi – vašem unutrašnjem detetu. Evo i nekoliko primera:

“Vidim da se osećaš izgubljeno. Ne znaš gde i kuda da kreneš dalje i sumnjam da ćeš ikada i znati. Do sada si uspevala, zar ne? Imaš više u sebi od onoga što misliš. Ljubazna si prema drugima, vodiš računa o sebi najbolje što znaš i radiš sve što ti je trenutno nadohvat ruke. Uvek i jesi. Samo nastavi, ljubavi moja. I to će proći.”

“U redu je da se ljutiš. Tvoja ljutnja je realna. Znaš šta? Možeš da vrištiš. Vrišti, moje prelepo stvorenje. Ti si neverovatna kada vrištiš. Puna si energije, sirove energije i doći će vreme kada ćeš je iskoristiti dobro. Tebi jednostavno treba vremena. Nije važno što stvari nisu prošle dobro ovaj put; proći će, kada bude došlo vreme. Sjajno ti ide.

Kako ih budete zapisivali, dozvolite rečima da slobodno teku. Uključite se potpuno u vežbu. Može biti od pomoći da zamišljate kako grlite unutrašnje dete i da se definitivno fokusirate na davanje ljubavi, brižnosti i nege.

U nekim trenucima, reči koje zapisujete možda će vam zvučati kao klišei, ali nije važno: sve što je važno je da ih osetite – tako ćete znati da sve to funkcioniše.

Sve što ti je potrebno je ljubav

Lako je upasti i zarobiti se u petlji negativnosti; osećati se loše, jer niste uspeli da ispunite sopstvena očekivanja; onda se osećati anksiozno, jer se osećate loše i strahovati da se ne zarobite u negativnoj petlji i samim tim i ne primetiti da ste već u njoj.

Možete se boriti sa negativnošću sa još više negativnosti. Da bi prekinuli krug, potrebna vam je ljubav.

Bili ste dovoljno strogi prema sebi. Pružite sebi reči i ljubav koje ste žudeli da čujete. Učinite to iz druge perspektive – garantujem vam, to će prodrmati vaš svet.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Tinybuddha

Advertisements

4 comments

  1. …super realno, …ja jos cuvam svoje dnevnike i sad ih vodim na nedeljno ili mesecno nivo, ranije sam dnevno…cuvam desetak sveski tvrdog poveza od sto lista, …tu sam danju upisivao desavanja a preko noci upisivao snove, …jedan predivan nacin ka samospoznaji i licnom napretku…toplo preporucujem svima vodjenje dnevnika, …hvala za ovaj blog.

    Liked by 2 people

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.