Suicidalna osećanja

Samoubistvo – kada neko namerno oduzme sopstveni život – veoma je kompleksno pitanje.

Šta su suicidalna osećanja?

Ljudi se osećaju suicidalno iz bezbroj razloga, na primer:

  • Život je postao previše težak ili beznadežan zbog spoljašnjih događaja, kao što je npr. prekid veze ili simptomi mentalnog zdravstvenog problema. 
  • Oni doživljavaju intruzivne misli o samoubistvu ili čuju glasove koji im daju instrukcije kako da oduzmu sopstveni život.

Rizik da neko preuzme akciju da oduzme sebi život može se pogoršati uvećanim osećanjima nebrige ili impulsivnosti. To može biti prouzrokovano simptomima mentalnog zdravstvenog problema, kao što je manija, ili  konzumiranjem alkohola ili droga.

Koliko su česta suicidalna osećanja?

Teško je znati koliko su česta suicidalna osećanja, jer mnogi ljudi to stanje opisuju na različite načine i mnogi nikada neće dobiti formalnu dijagnozu. Međutim, nedavno istraživanje procenilo je da će oko 20% populacije iskusiti suicidalna osećanja tokom svog života i da će 6.7% ljudi preuzeti akciju da oduzme sopstveni život.

Koji su neki od mitova i  zabluda o suicidalnim osećanjima?

O samoubistvu i suicidalnim osećanjima može biti teško razgovarati zato što neki ljudi misle da su to znakovi slabosti ili sebičnosti. To onda vodi ka tome da ljudi kriju kako se osećaju, kada im je potrebna pomoć i stavljaju život na rizik.

Neke uobičajene zablude su:

Neko sa suicidalnim osećanjima će definitivno preuzeti akciju da okonča sopstveni život.

Ako neko ima suicidalne misli i osećanja, to ne znači uvek da oni nameravaju da se ponašaju na osnovu njih. Ljudi se mogu osećati suicidalno iz bezbroj razloga:

  • Oni mogu doživljavati intruzivne misli ili čuti glasove (halucinacije), koje ne reflektuju kako se oni zaista osećaju. 
  • Oni mogu biti loše raspoloženi i tome se odupiru, jer znaju da će proći.

Samo zato što vam neko kaže da se oseća suicidalno, to znači da neće preuzeti akciju.

Postoji mit da samo zato što neko traži pomoć ili deli svoja osećanja o tome da želi da okonča sopstveni život, te osobe nisu ozbiljne i da neće postupiti na osnovu sopstvenih osećanja. Neki ljudi misle da je pokušaj samoubistva ‘plač za pomoć’, a ne istinska namera da se život okonča. To je u oba slučaja neprecizan i netačan opis:

  • Mnogi ljudi koji preduzimaju akcije da okončaju sopstvene živote žele da umru čak i kada prežive i dođu do drugačije perspektive kasnije. 
  • Čak i za one koji žele da neko interveniše – ako je neko toliko očajan da želi da rizikuje sopstveni život, tim osobama će biti potrebna pažnja i saosećanje, a ne osuđivanje i otpuštanje.

Samoubistvo je sebično

Neki ljudi će kritikovati osobu koja je izvršila samoubistvo, a da ne uzmu u obzir razmatranje osećanja prijatelja i porodice ili čak i stranaca koji su uznemireni, ako se čin dogodio u javnosti. Tu u stvari postoji jak argument koji sugeriše da neko ko toliko ekstremno pati i želi da umre, treba da stavi potrebe drugih umesto sopstvenih – to je sebično.

Ljudi koji se osećaju suicidalno nisu u poziciji da razmotre potrebe drugih, njihov stres je tako ogroman. Neki takođe snažno opisuju da bi njihovim najvoljenijim i najbližim osobama bilo bolje bez njih.

Samoubistvo je bezbolno ili ‘jednostavan izlaz’

Ljudi koji su preživeli pokušaj samoubistva opisuju preteranu patnju pre, tokom i nakon. To nikako nije jednostavan izlaz i nikako nije bezbolno.

Kako suicidalna osećanja pogađaju živote ljudi?

Suicidalna osećanja mogu biti nešto što je neko doživeo jednom ili ona mogu biti nešto sa čime treba da se nose tokom celog svog života. Suicidalne misli mogu nadvladati nečijim životom, sprečiti ih da održavaju veze, rade svoje poslove ili paze na fizičko zdravlje. Ekstremno je stresno i zastrašujuće razmatrati smrt duže periode vremena, bez nade za olakšanjem. Živeti život dan za danom kada se osećate da život nije vredan življenja, takođe iscrpljuje.

Kako mogu da pomognem nekome sa suicidalnim osećanjima?

Budite direktni

Razgovor o samoubistvu nije lak, čak ni za one koji ne veruju da je to sramota i žele da budu saosećajni. To znači da mi ponekad koristimo eufemizme ili razgovore povodom tema umesto da priđemo direktno. Ako ste zabrinuti da neko razmišlja da okonča sopstveni život, pitajte ih iskreno da li se osećaju nesigurno i da li imaju određeni plan.

Ne samo da će to vama pomoći da pronađete najbolju podršku za njih, već ćete time što ćete biti direktni odneti deo sramote i tajnosti oko suicidalnih osećanja, što takođe može da smanji njihov uticaj.

Slušajte, ne osuđujte

Neko ko se bori sa suicidalnim mislima može osećati velikim delom sramotu. Ako ih slušate smireno bez iznošenja pretpostavki ili osuđivanja, vi im možete pomoći da osete da je situacija popravljiva.

Zapamtite da neće svako do doživi suicidalna osećanja počiniti samoubistvo. Važno je napraviti tu razliku, kada budete odlučivali kako je najbolje da im pomognete.

Informišite se o suicidalnim osećanjima

Postoji puno resursa na Internetu koje možete iskoristiti da saznate sve što vas zanima o samoubistvu. To vam može pomoći da razumete šta vaš prijatelj ili član porodice prolazi i može vam pomoći da se osetite samopouzdanije prilikom davanja podrške.

Pitajte ih kako možete da im pomognete

Svaka osoba je drugačija i ne postoji samo jedan način da pomognete nekome ko proživljava suicidalna osećanja. Ukoliko želite da podržite prijatelja ili voljenu osobu, jedna od najboljih stvari koje možete da uradite jeste da ih pitate kako.

Dajte im informacije o drugim vrstama podrške

Ponekad podrška prijatelja i porodice nije dovoljna. Lečenje koje preporučuju medicinski profesionalaci, kao što su psihoterapija i lekovi, promena načina života, obrazovanje i socijalne aktivnosti mogu pomoći osobi da bude dobro.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Time-to-change

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.