Otpor u terapiji – zašto vam možda nije bolje

Otpor u terapiji i terapeutskim odnosima nije nov koncept. To se prezentuje u jednoj ili drugim formama, još od kako su ljudi počeli da razgovaraju sa drugim ljudima o promenama sopstvenih ponašanja i kako su počeli da žele da se osećaju drugačije. Dosta se diskutovalo o tome u profesionalnoj i akademskoj literaturi i gotovo da je svaki licenciran lekar obučen da to identifikuje i da radi na tome.

Bilo da radite na prevazilaženju anksioznosti, depresije, hronične ljutnje ili kombinaciji svih tih stvari, otpornost može da se javi. To verovatno nije povezano sa jednim ili ostalim problemima, već se češće dešava, kada je velika promena možda neophodna, da bi se osećali bolje.

Možda ste tako bili naučeni ili ste stekli disfunkcionalne obrasce razmišljanja koji čine da je toliko teško da uvidite promenu kao nešto pozitivno ili čak moguće. Vi možda vidite stvari na sasvim drugačiji način, kada ste usred neke faze, u odnosu na vašeg terapeuta i to može učiniti da bude teško da procenjujete pravilno i objektivno.

Otpor u terapiji može preuzimati mnoge forme, od direktnog odbijanja saveta do izbegavanja terapijskih sastanaka, time što nećete raditi domaće zadatke ili na kraju tako što ćete konačno odustati. Možda ćete želeti da neko u vašoj okolini napravi promenu, dok vaš terapeut insistira na tome da promena treba da dođe unutar vas. Vi ste frustrirani i krivite vašeg terapeuta što vam ne pomaže i vaš terapeut je frustriran takođe.

To zapravo može biti ključna tačka u terapiji za oboje i za vas i za terapeuta. Kada počinjete da osećate da imate smetnje na putu to može biti zbog ovih stvari koje se dešavaju:

  • Vaš terapeut nema dovoljno informacija o vašem problemu. Možda ste nesvesno predstavili drugačiju sliku od one koja je zapravo vaš problem na dubljem nivou. Ne sa namerom, već zato što je možda teško da pogledate u tom pravcu. Rešenje vašeg problema može biti više zastrašujuće, od samog problema. Rad na tim strahovima treba da postane vaš primarni fokus.
  • Vi možda osećate da se stvari odvijaju previše brzo i to vas preplavljuje. Treba vremena za promenu i osiguranje koje zahteva “brzu popravku” da bi smanjili troškove terapije u krajnjem slučaju, je u direktnom konfliktu sa vašom potrebom da napredujete. Terapeuti se mogu osećati kao da pomažu time što će ići previše brzo zbog finansija, ali se vi možete osećati kažnjeno i nedovoljno shvaćeno.
  • Vi i vaš terapeut se možda nećete složiti povodom toga kako problem može da se reši. Vi to možda vidite kao nešto što ima veze sa ljudima oko vas, dok terapeut vidi to kao nešto što je pod vašom kontrolom. Imaćete različite poglede.
  • Vi i vaš terapeut možda ćete imati drugačije ciljeve na umu. Zajednički dogovor o cilju ključ je dobrog odnosa i pozitivnih ishoda.
  • Vaš strah od bilo koje neophodne promene može biti toliko snažan da niste spremni da napravite još uvek tu promenu, ali bi voleli da istražite kako bi ta promena uticala na vaš život. U redu je to reći naglas terapeutu. Onda nećete osećati pritisak da dođete do rešenja i vaš terapeut razume parametre u kojima želite da radite. Kako se vremenom budete osećali prijatnije sa idejom promene, možete to i reći i započeti proces u bilo kom trenutku.

Ukoliko ste na terapiji ili ste bili u prošlosti i osećate se kao da vam ne pomaže i da se ne osećate bolje, razmislite o stvarima navedenim iznad i odlučite da li neki od tih scenarija se odvijao ili odvija. Razgovarajte sa profesionalcem o tome. U redu je ako ih pitate da li vas oni vide kao osobu koja vrši otpor. To može otvoriti vrata razgovoru koji vas može pogurati napred i rezultirati da se osećate bolje povodom terapije, kao i da se sveukupno osećate bolje.

Ključ ka svemu pomenutom i zapravo svake uspešne terapije je da se ostvari otvorena komunikacija sa sopstvenim terapeutom. Ukoliko se osećate kao da vas pritiskaju da idete previše brzo ili da idete pogrešnim putem, dajte im to do znanja. Obučenom profesionalcu biće potrebno vreme da procesuira osećanja sa vama. Možda postoji informacija koja im je potrebna od vas, u cilju da idete u dobrom smeru. Ukoliko nisu voljni da istraže ta osećanja sa vama ili vam se čini da se osećaju uvređeno ili ljuto, onda je vreme da nađete novog terapeuta.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Psychcentral

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.