Naučite kako da se nosite sa teškim ljudima na poslu

Teški ljudi na poslu zaista postoje. Oni se pojavljuju u različitim izdanjima i nijedno radno mesto nije izuzetak. Koliko će osoba biti teška po vas zavisiće od vašeg samopoštovanja, samopouzdanja i vaše profesionalne hrabrosti na poslu.

Saradnja sa teškim ljudima je lakša kada je osoba samo bezobrazna ili kada ponašanje pogađa više od jedne osobe. Suočavanje sa njima je mnogo teže kada vas skriveno napadaju, kritikuju ili podrivaju vaš profesionalni doprinos.

Teški ljudi dolaze u bilo kakvoj zamišljenoj varijanti. Neki pričaju stalno i nikada ne slušaju. Drugi moraju da imaju poslednju reč.  Neki saradnici ne ispunjavaju svoje obaveze. Drugi kritikuju sve što oni sami nisu napravili. Teški saradnici takmiče se sa vama za moć, privilegije i pozornost; neki idu toliko daleko u dodvoravanju za šefovo pozitivno mišljenje – a sve na vašu štetu.

Neki saradnici pokušavaju da vas potkopaju i vi se konstantno osećate kao da treba da čuvate svoja leđa. Vaš šef ima svoje miljenike koji vladaju nad vama; ljudi formiraju klanove i izostavljaju vas. Teški ljudi i situacije, kao što su ove, postoje na svakom radnom mestu.

Zašto morate da se suočite sa teškim ljudima

Verujte ovoj izjavi. Vaša situacija neće biti bolja; ukoliko se ne imenuje, obično postaje sve gora.

U početku, ljudi su u šoku kada se prema njima ophodi neprofesionalno, pa ako izdvojite neko vreme da razumete šta vam se tačno dešava, niste sami. Jednom kada budete potpuno svesni toga šta se dešava, odluka da dugoročno živite sa takvom situacijom nije opcija.

Doći ćete do tačke da ste nesrećni što idete na takav posao svaki dan.

Vi ćete postati tako ljuti i osećaćete toliku bol da će vaši napori da imenujete situaciju postati iracionalni. Daleko je bolje da imenujete tešku osobu što pre, kako bi mogli da održite neku objektivnost i emocionalnu kontrolu.

Povremeno, u određenoj tački odnosa sa teškom osobom, možete se povući i reći da ništa dobro neće proizići iz konfrontacije sa ponašanjem teške osobe. Budite sigurni da ne zavaravate sebe kako bi izbegli konflikt, ali postoje slučajevi kada možete izbeći tešku osobu i minimizirati uticaj na vaš poslovni život. Ali, to zavisi od pojedinih okolnosti.

Najgori scenario ukoliko ne uspete da se nosite sa teškim ljudima

Konstantnim žalbama na kolegu ili situaciju možete zaraditi titulu plačljivka ili osobe koja stalno kuka. Menadžeri se pitaju zašto niste sposobni da sami rešite sopstvene probleme – iako je tolerantnost menadžmenta ili podsticanje situacije deo problema.

Ono što je najvažnije, ukoliko ste upleteni u konstantne konflikte na poslu, vas možda neće samo kriviti za to što ste “nesposobni da rukovodite situacijom kao pravi profesionalac,” već će vas možda obeležiti i kao “tešku” osobu, takođe.

To etiketiranje je teško izbeći i to može imati pogubne posledice po vašu karijeru.

Na kraju, ukoliko situacija vremenom nastavi da se pogoršava, firma i šef mogu vas se zasititi. Šef može odlučiti da ste vi zaposleni koji iziskuje “visoko održavanje”, da vas je lako zameniti sa profesionalnijom ili kooperativnijom osobom i možete izgubiti posao.

Suočavanje sa teškim ljudima na poslu

Ukoliko radite neko vreme, doživeli ste različita iskustva koja su obuhvatala sve vrste pokušaja disfunkcionalnih pristupa u ophođenju sa teškim saradnikom. Slanje anonimnog mejla saradniku nije održiva opcija.

Suočavanje sa siledžijom javno može često dovesti do katastrofe. Pa hajde da pogledamo produktivnije načine kako bi rešili situaciju sa teškim saradnikom.

Kako da se produktivno suočite sa teškim saradnikom

Da li ste ubeđeni da je vama u većini situacija potrebno da se na produktivan način nosite sa teškim saradnikom? Dobro. U daljem tekstu objašnjeno je 10 produktivnih načina koje možete iskoristiti i koji vam mogu pomoći u odnosu sa teškim kolegom.

Počnite da preispitujete sebe. Da li ste sigurni da je druga osoba zaista problem i da vi možda ne preterujete? Da li ste uvek doživljavali poteškoće sa istim tipom osobe ili sa njenim postupcima?

Da li postoji šablon koji koristite u vašoj interakciji sa kolegama? Da li prepoznajete da imate ljutite tačke koje se lako aktiviraju? (Svi ih imamo, znate). Uvek počnite sa samo-ispitivanjem kako bi utvrdili da li objekat vaše pažnje treba zaista da bude na teškom ponašanju saradnika.

Istražite šta doživljavate sa prijateljem ili kolegom u koje imate poverenja. Osvestite situaciju kako bi mogli da je rešavate. Kada ste objekat napada, ili vaš šef pokušava da podržava disfunkcionalne radnje saradnika, često je teško da se objektivno pristupi opcijama. Ljutnja, bol, poniženje, strah i briga da ćete pogoršati situaciju su legitimne emocije.

Obratite pažnju na neizrečen dogovor koji kreirate kada tražite nečiju pomoć. Vi se obavezujete da ćete raditi nešto, jedino ako se ne slažete da će te iste radnje pogoršati situaciju. Inače, rizikujete da postanete plačljivko ili osoba koja stalno kuka u očima kolega.

Priđite osobi sa kojom imate problem kako bi popričali nasamo sa njom. Razgovarajte sa saradnikom o tome šta ste doživeli sa “JA” porukama. (Korišćenje “JA” poruka predstavlja komunikacioni pristup koji se fokusira na vaša iskustva povodom situacije, pre nego da napadate ili optužujete drugu osobu). Takođe, možete objasniti saradniku uticaj njihovih postupaka na vas.

Budite prijatni i usaglašeni dok pričate sa drugom osobom. Oni možda nisu svesni uticaja kako njihove reči ili postupci utiču na vas. Oni možda uče o svom uticaju na vas po prvi put. Ili, možda treba da razmotre i osveste šablon ponašanja u sopstvenoj interakciji sa ljudima. Najgori slučaj?

Oni možda znaju i prepoznaju svoj uticaj na vas, ali ga negiraju ili traže izgovore. Nažalost, neke teške ljude jednostavno nije briga. Tokom razgovora, pokušajte da postignete dogovor pozitivnim i podržavajućim postupcima. Fokusirajte se na jednu ili dve radnje koje povređuju ili koje vas ometaju najviše.

Pratite situacije nakon toga. Da li se ponašanje promenilo? Da li se poboljšalo? Ili pogoršalo? Utvrdite da li je potreban još jedan razgovor nakon toga. Utvrdite da li će takav razgovor uopšte imati bilo kakav uticaj na osobu tj. njeno ponašanje. Odlučite da li želite da nastavite da se konfrontirate sa teškom osobom sami.

Postanite mirotvorac. (Odlučite koliko žarko želite da ostvarite mir sa drugom osobom i koliko vam je bitan trenutni posao. Utvrdite da li ste dobili podršku od šefa). Ukoliko odgovorite sa “da,” na ova pitanja, pokušajte još jednom da razgovarate. Ukoliko ne, nastavite dalje ka sledećoj ideji.

Ne možete se konfrontirati sa ponašanjem teškog saradnika javno. Suočite se sa osobom sa nežnim humorom ili blagim sarkazmom. Ili, napravite preterani fizički gest – kao što je naklon ili stavite ruku preko srca, kako bi pokazali da ste ozbiljno ranjeni.

Takođe možete reći teškoj osobi da bi voleli da oni razmotre važne odluke koje su doneli u prošlosti ili slične stvari izražene pozitivno, u zavisnosti od situacije i osobe. Direktna konfrontacija zaista može biti dobra za neke osobe u nekim situacijama. Ukoliko ne funkcioniše da pitate osobu o tome šta radi javno, možete iskoristiti više pozitivnih konfrontacionih taktika.
Uspeh ovih taktika po vas zavisiće od vaše sposobnosti da ih upotrebite na pravi način. Svaka osoba je jedinstvena na svoj način i zahteva jedinstven način pristupa, ali ukoliko možete koristite humor sa teškim kolegama.

Potrebna vam je pomoć pri ophođenju sa teškim saradnikom?

Ukoliko ste uradili sve što ste mogli da uradite i iskoristili svih pet preporučenih pristupa sa malo ili nimalo uspeha, vreme je da uključite ostale – vašeg šefa ili menadžera. Imajte na umu da će situacija eskalirati. Pripremite se da razgovarate sa vašim šefom.

Zapišite i imenujte probleme, ne kao interpersonalne probleme, već kao probleme koji utiču na vašu produktivnost, rad i napredak na projektima. Recite šefu tačno šta teška osoba radi.

Napravite plan rešavanja problema.  Možda možete da uključite i šefa vašeg saradnika. Prepoznajte da će dobar šef da pozove teškog saradnika i njegovog nadređenog na razgovor. Očekujte da ćete neko vreme učestvovati u praćenju .

Zajedno sa ostalim zaposlenima koji imaju problem sa teškom osobom, takođe – pažljivo. Ponekad, grupni pristup ubeđuje šefa da je uticaj ponašanja širi i dublji od onoga što je prvobitno uočeno. Budite pažljivi sa ovim pristupom, u svakom slučaju. Znajte šta funkcioniše u odnosu sa šefom. Vi želite da rešite problem, a ne da učinite da to izgleda kao da uznemiravate drugog radnika.
Ukoliko ovi pristupi ne budu funkcionisali, pokušajte da umanjite kontakt sa teškom osobom. Zaštitite sopstveni deo posla, ali izbegavajte da radite sa tom osobom kad god da je to moguće. Birajte projekte u kojima ona/on ne učestvuju. Nemojte štetiti sopstvenoj karijeri ili poslu, ali izbegavanje je opcija.

Prebacite se na novi posao unutar kompanije. U zavisnosti od veličine kompanije, možda nećete morati da radite sa teškim kolegom ponovo. Beg je definitivno opcija.

Ukoliko sve ostalo ne da rezultate, onda dajte otkaz. Šta, da zbrišete, pitate se? Ali, ja nisam radnik sa problemom. Ja nisam težak saradnik. Sve što sam hteo/la da uradim je moj deo posla. Ali, koju cenu, u smislu vaše sreće i uspeha, ste spremni da platite kako bi ostali? Potrebno je da odlučite da li će dobro u vašoj trenutnoj situaciji prevagnuti nad onim lošim ili će loše prevagnuti nad dobrim.

Ukoliko dobre strane prevagnu, prestanite da se žalite i bacite se na posao. Vratite se na predložene korake i ponovite neke od njih kada je to prikladno. Ukoliko loše strane prevagnu, preusmerite energiju na napuštanje trenutnog posla. Biće vam drago što ste to uradili.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Thebalancecareers

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.