Kako poraditi na konfliktnim osećanjima

Još dok smo bili deca, procenjivali smo sve što nas okružuje. To je duboko ukorenjen ljudski instinkt za preživljavanjem, da na šta god da naiđemo ne predstavlja pretnju za našu bezbednost. Ponekad, proces odlučivanja može biti jednostavan i poprilično direktan – vi ćete uzeti šniclu umesto ribe za večeru, jer ne volite ribu. Vi više volite da se šetate, umesto da se vozite do posla, zato što je napolju lepo vreme.

Ali šta ako se suočite sa situacijom gde vaša osećanja nisu tako crno-bela i vaša reakcija ne odjekuje “Da!” već “Da, ali… Nisam siguran/na…?” Bilo da je u pitanju odluka da napustite stari, siguran posao kako bi započeli sopstveni posao ili se preselili u drugu zemlju ili da izaberete između dva romantična partnera koje volite na različite načine – sve te odluke dovešće vas u tešku poziciju.

Mešavina neprijatnih osećanja kao što su konfuzija, sumnja i frustracija vrište nad vama, dok vi preživljavate unutrašnju bitku. Vaš mozak i srce stalno su na klackalici, govore vam različite stvari. Jednog dana se osećate na jedan način, dok se drugog dana osećate drugačije. Kao bivši zavisnik od kontrole, previše mi je poznata anksioznost, koja dolazi od dileme pomešanih osećanja o nečemu ili nekome.

Mrzela sam da se osećam neizvesno o stvarima, zato što to ne samo da je izazivalo nezgodna kašnjenja, već je činilo da osećam manjak kontrole nad datim okolnostima. Moja nesposobnost da se nosim sa mojim lebdećim osećanjima, prouzrokovala je da načinim neke životne izbore prerano, što nije ispalo dobro.

Bilo mi je potrebno vreme da shvatim da je boravak u psihološkoj močvari bio suštinska faza u procesu pravljenja razumnih izbora. Naučila sam da, samo zato što nemam momentalan odgovor o tome kako se osećam o određenom pitanju, to ne znači da sam izgubljena i da ne idem nikuda. Jednostavno sam u “modu procesa”; fazi u kojoj pokušavam da shvatim stvari na osnovu onoga što znam i onoga što ne znam.

Smanjila sam dodatni pritisak time što sam podsećala sebe da ne postoje zaista greške u životu, samo iskustva iz kojih se uči. Sve dok pravim izbore koji su u skladu sa mojim vrednostima i svrhom, znam da se krećem u dobrom pravcu. Čak i ako ne dobijem momentalni ishod koji želim i dalje ću dobiti vredna zapažanja, koja će biti važna kod moje lične procene i rasta.

Ukoliko se nađete u iskušenju da jednostavno “nastavite sa životom” i tražite brze popravke kako bi rešili komplikovane slučajeve, usporite, dišite i ostanite u prostoru “neznanja”, čak i ako se osećate neprijatno. Mi sada živimo u ubrzanom svetu gde se mnogi od nas osećaju da nemaju luksuz da gube vreme nad nekim stvarima dugo. Ali to je upravo takva vrsta reakcije koja vodi lošem ishodu.

Mi treba da zakoračimo u vrtlog haosa zato što se tu nalaze najveći preokreti i lekcije. To nudi priliku za rast, napredak i pomaže u stvaranju mišića za donošenje odluka. Vi ste prelepo kompleksno biće sa dubokim i prefinjenim emocijama kojima treba da budu priznate i shvaćene. Umesto što ih ignorišete, budite radoznali i vidite kuda vas vode.

Vaš unutrašnji izvršni komitet sastoji se od Velike Četvorke –  ratnika, mislioca, sanjara i ljubavnika. Zamislite da ti unutrašnji pregovarači sede oko konferencijskog stola, pokušavajući da shvate vrednosti i stavove drugih ljudi i smišljaju šta im treba najviše, kako bi postigli sporazum. To verovanje je manje bolniji proces, koji daje bolje rezultate, zato što vi uzimate u obzir sve vaše različite potrebe.

Još jedan uzrok koji vodi ka konfliktnim osećanjima, je manjak samopouzdanja i poverenja u sopstvenu sposobnost da se načine razumni izbori i shvati kako se osoba zaista oseća oko situacije. Opasnost koja vreba kada osoba ima nisko samopouzdanje jeste ranjivost da će na nju uticati mišljenja drugih ljudi, što može zamaskirati glas razuma unutar nje koji zna šta je najbolje za nju.

Ukoliko je to slučaj sa vama, vaš prvi prioritet treba da bude da izgradite samopouzdanje i da dođete u dodir sa vašim istinskim bićem koje se tiče toga ko ste vi i šta je vama važno. Bez solidne unutrašnje osnove, vi ćete se stalno suočavati sa teškoćama u vezi bilo kakvh konfliktata koji se događaju unutar vas. Vi treba da imate solidne veštine odlučivanja, pre nego što krenete sa rešavanjem kompleksnih emocionalnih doživljaja.

Evo i nekih ideja o tome šta možete da uradite kada su jedno ili dva osećanja konkurentna za poziciju broj jedan, tako da možete i da reagujete na to:

Utišajte buku: Obično, kada smo u stanju unutrašnjeg konflikta, mi smo poprilično pod stresom – posebno ukoliko se radi o teškoj situaciji. Našim umovima jure svakakve misli o problemu koji se nazire i koji zahteva naš odgovor. Vas takođe mogu preplaviti mišljenja ljudi iz vaše okoline. Istina je da ne postoji način da budete objektivni i da načinite razumne odluke, kada ste napeti. U stvari, vaše telo oslobađa hormone stresa kao što je kortizol, što vas onesposobljava da razmišljate jasno o problemu oko situacije. Pa, prvi korak jeste da se smirite i da se skoncentrišete. Privremeno se udaljite od situacije i dopustite vašem umu da se fokusira na neke druge stvari. Kada uspete da se udaljite, ne samo da ste dali svojoj psihi preko potreban odmor, već ste dozvolili vašem podsvesnom umu da procesuira informaciju na relaksirajući način. Kad god da to uradim, zaključila sam da, kada se vratim na problem, nepogrešivo imam uvid koji nisam imala ranije.

Suočite se sa strahovima: U srži neodlučnog ponašanja jeste strah. Strah da ćete napraviti grešku, strah od gubitka, strah da nećete biti prihvaćeni i strah da nećete biti dovoljni. Uzmite vreme da dođete do suštine vaših strahova koji uzrokuju da se osećate da ste stalno u konfliktu. Postavljajte sebi sledeća pitanja: “Čega se najviše plašim ukoliko napravim ovaj izbor? Zašto mi je toliko važan? Šta je najgore što može da mi se desi?” Zapišite vaše odgovore u dnevnik i zatim ih podelite sa terapeutom ili prijateljem kome verujete.

Za i protiv lista: Jednom kada vaše emocije i psihološko stanje budu u ravnoteži, imaćete precizniju perspektivu situacije i to će pojačati vašu sposobnost da napravite izbore koji se baziraju na praktičnim faktorima. Dozvolite da racionalni deo vas preuzme volan, kada budete procenjivali situaciju koja uzrokuje da se konfliktno osećate. Sugerisala bih da zapišete sve što vam se dešava i sve o čemu razmišljate u dnevnik. Time što ćete pisati o vašim osećanjima u dnevniku, pojasniće vam mnoge stvari i učiniće da vam problem izgleda mnogo realnije.  Definišite za i protiv stvari svih izbora dostupnih vama i zatim ih procenite – koji se baziraju na ličnim vrednostima i etici, budućim ciljevima i viziji vašeg života. Sugerišem da delite svoja iskustva i napretke iz ove vežbe sa onim ljudima kojima verujete i čija mišljenja vrednujete. Možda će videti vašu situaciju iz drugog ugla i pružiti vam drugačiji uvid, uvid kojeg se niste ranije setili. Proaktivni pristup pojačaće vaše samopouzdanje u sposobnost da donosite odluke za vaš život.

Hajde da zaključimo: Nakon što ćete proći rigorozan proces procene sa ciljem da razrešite konfliktna osećanja, sledeći korak jeste da dozvolite da se sve informacije i podaci krčkaju u vašem podsvesnom umu neko vreme. Zašto podsvesnom umu? Zato što on ima vrlo proširen kapacitet za procesuiranje – on može procesuirati informacije stotinama i hiljadama puta brže od svesnog uma! To je deo gde se drži dugoročna memorija, intuitivne sposobnosti i gde se vremenom obrađuju različite vrste događaja istovremeno. Kada date sebi neko vreme pre nego što nešto odlučite, vaša intuicija će obezbediti neprocenjive nijanse i uvide. Leonardo Da Vinči i Ajnštajn bili su poznati po tome što su koristili kratke dremke, kada su radili sa komplikovanim teorijama i projektima, zato što su uvideli koliko može biti efektivno kada se koriste ti proboji koje su tražili. Pored toga što ćete koristiti dremke, možete i meditirati, baviti se jogom, slušati muziku, vežbati ili se angažovati oko kreativnog hobija u kome uživate, dok se nalazite u stanju pauze.

Kao što se talasi mora uzdižu, udaraju u obalu i zatim se vraćaju, vaše emocije će takođe proći sličan krug uzdizanja i padanja. Ali dobra vest je da vi imate potpunu kontrolu u upravljanu pokretima talasa unutar vas. Olujna mora nerešenih konfliktnih osećanja mogu se miriti jedino od strane vas. Treba da u srcu znate i da budete svesni da samo vi držite ključ vašeg spasa.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Thedreamcatch

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.