10 najčešćih uzroka nesanice

Spavanje je nalik “reset” dugmetu između dva dana. Spavanje omogućava telu i umu vreme za isključenje i odmor, tako da sledećeg dana mogu osveženi rešavati sve stvari iznova. Ukoliko ne spavate dobro, Vaše ponašanje se pogoršava veoma brzo. Bez odgovarajućeg sna, većina ljudi postaje iritantna, manje oprezna i čak je mnogo više sklona tome da ima oslabljen imuni sistem.

To je uobičajeno uverenje da briga i stres mogu izazvati nesanicu, ali postoje mnogi drugi mogući razlozi iza noći provedene u bacanju i okretanju po krevetu. Samo promišljanje o tome šta nas drži budnim noću, predstavlja prvi korak ka traženju rešenja.

Da li sledeće uzrokuje Vašu nesanicu?

  1. Ništa.Često, ljudi misle da imaju nesanicu, ali spavaju sasvim dovoljno. Kako možete proveriti to? Ostaviti svesku pored Vašeg kreveta? Svakih pola sata, upišite crticu u svesku ukoliko ste budni. Vi možete biti iznenađeni da ste ujutro napravili samo jednu oznaku ili nijednu. U pospanom stanju, osećaj za vreme postaje iskrivljen i osoba se može osećati kao da se bacaka ili vrti satima dok se u realnosti to događalo samo 10.-ak minuta.

 

  1. Loše navike pre spavanja.Loše navike pre spavanja mogu sabotirati noćni odmor i kod ljudi koji nemaju problema sa spavanjem. Piti alkohol pre spavanja može uticati da zaspite veoma brzo, ali će obično izazvati da se Vi probudite ponovo u sitne sate. Kafa i preterano vežbanje mogu imati isti efekat. Ukoliko je u pitanju ekran – izbacite ga iz spavaće sobe – to znači bez laptopova, sijajućih telefona ili televizije pre spavanja.

 

  1. Poremećaji spavanja. Poremećaji u spavanju mogu obuhvatati noćne more, sindrom apnee, sindrom nemirnih nogu ili narkolepsiju. Ukoliko sumnjate da su ovi poremećaji uzrok vaše nesanice, obratite se Vašem lekaru za više informacija.

 

  1. Dremanje. Ukoliko ste Vašem telu dali onoliko sna koliko mu treba, ono će jednostavno ostati budno ostatak vremena. Tri sata dremanja tokom dana može umanjiti Vaš večernji san za isto toliko. Za sve osobe izuzev za one koje su veoma mlade ili veoma aktivne, dnevne dremke treba da se tretiraju kao nepotrebne ili samo povremene.

 

  1. Tablete za spavanje. Ironično, uzimanje tableta za spavanje može biti prvi korak na putovanju ka zaista tvrdoglavoj nesanici. Telo veoma brzo postaje psihološki zavisno i uskoro počinje da se oslanja jedino na tablete za spavanje kako bi zaspalo. Tablete bi trebale da predstavljaju poslednje čemu se okrećemo i ukoliko se uzimaju, treba ih uzimati u pauzama od nekoliko dana.

 

  1. Starenje. Kako ljudi stare, njima treba sve manje sna. To nema toliko veze sa nesanicom već je više nalik promenama rasporeda u spavanju. Ukoliko funkcionišete dobro sa samo pet ili šest sati spavanja, nema potrebe da forsirate sebe da spavate više.

 

  1. Medicinska bolest. Mnoga stanja se mogu pogoršati noću, uključujući i ona koja otežavaju da ležite duži period vremena, ili probleme sa disanjem. Pričajte sa Vašim lekarom o blagim sedativima koji će Vam pomoći da prevaziđete bilo koju vrstu iritacije i nuspojava medicinskog stanja koje se meša u Vaše normalno spavanje.

 

  1. Loša okolina za spavanje. Najbolja okolina za spavanje je ona u kojoj je temperatura baš kako treba sa adekvatnim protokom vazduha, minimalnim svetlom i udobnim krevetom i odećom za spavanje. Pokušajte da nabavite tamne zavese i da obezbedite sobu tako da ona bude tiha i odgovarajuće temperature. Čist, udoban krevet je takođe važan i izbacite bilo koji uređaj na kome sija crveno svetlo ili satove koji veoma bučno otkucavaju.

 

  1. Briga. Ukoliko osećate krivicu, preplavljenost ili ste uglavnom pod stresom, Vaš um se neće isključiti dovoljno za spavanje. Najčešći uzrok nesanice, ali takođe i najlakši za rešavanje je briga. To se može rešiti sa umerenom meditacijom, toplom kupkom pre spavanja, savetovanjem ili direktim suočavanjem sa problemom koji Vas drži budnim.

 

  1. Psihijatrijska bolest. Nesanica je jedan od onih simptoma koji se javlja kod mnogih mentalnih poremećaja, uključujući anksioznost i depresiju. Obratite sa lekaru ukoliko se Vaša nesanica udruži sa drugim simptomima kao što su promene u raspoloženju ili apetitu.

Zajedno sa promenama u libidu, apetitu ili uopšteno raspoloženju, promene u spavanju mogu biti veoma važan i jasan simptom. Očigledna nesanica u vremenu kada iščekujemo uzbudljive ili značajne događaje je očekivana. Ali uzastopne noći oštećenog spavanja ili nemogućnost da zaspimo zahtevaju pažnju, posebno ukoliko nedostatak sna utiče na Vaše dnevne aktivnosti. Odolite potrebi da uzmete tablete za spavanje ili druge supstance. Ovo na kraju čini nesanicu još gorom. Pokušajte da dođete do korena Vašeg problema prvo. Većina nesanica reše se same od sebe vremenom i nekim ljudima prirodno treba mnogo manje sna od stalih.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: Australia Counselling

 

Advertisements

One comment

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.