Suprostavljanje pasivno – agresivnom ponašanju

Strategije koje pomažu u identifikaciji i promeni skrivenog neprijateljstva u vezi.

Jedna od mojih omiljenih priča o pasivno-agresivnom ponašanju je o braku i ide otprilike ovako:

“Novac, ček ili kartica?” Pitao sam pakujući stvari koje je žena želela da kupi. Dok je petljala po svom novčaniku, ja sam primetio daljinski upravljač za televizor u njenoj torbi. “Pa, da li uvek nosite daljinski za TV?” pitao sam. “Ne,” odgovorila je ona, “ali moj muž je odbio da ide u kupovinu sa mnom i  ja sam zaključila da će ovo biti najzlokobnija stvar koju mogu da mu uradim.”

U vezama, pasivno agresivna ponašanja  često se koriste za izbegavanje direktne konfrontacije u kratkoročnim svađama, ali dugoročno gledano, ovakvo ponašanje može biti destruktivnije u odnosu na potpunu agresiju. Da bi očuvali asertivnu komunikaciju u vašoj vezi, u daljem tekstu su objašnjene 4. strategije kako se efektivno suočiti sa pasivno agresivnim ponašanjem:

  1. Prepoznajte znakove upozorenja pasivno agresivnog ponašanja

Pasivno agresivno ponašanje predstavlja nameran i maskiran način za izražavanje tajnih osećanja besa. Ovo “upakovano neprijateljstvo” uključuje raznovrsna ponašanja koja su osmišljena da druga osoba ne bi prepoznala bes koji se krije iza njih. Kada je osoba sposobna da brzo identifikuje znakove pasivno agresivnog ponašanja kao što je skriveni izraz besa – ona preuzima prvi kritični korak u istupanju iz destruktivne dinamike. Neki od najčešćih tipova pasivno agresivnog ponašanja kojih treba biti svestan uključuju sledeće:

  • Odugovlačenje
  • Ponašanje ispod uobičajenih standarda
  • Pretvaranje da se ne vidi, čuje, pamti ili razumeju zahtevi
  • Tretman ćutanja
  • Loša volja i povlačenje
  • Ogovaranje
  1. Odbijaju da se povežu

Pasivno agresivne odrasle osobe su eksperti u prebacivanju svog skrivenog besa na druge osobe. Veština prepoznavanja pasivno agresivnih ponašanja naspram normalnih vrednosti omogućava Vam da budete unapred upozoreni i da možete da napravite izbor i da ne postanete upetljani u igru borbe oko moći gde ne postoji pobednik. Kada osetite da se odigrava ova destruktivna dinamika, upravljajte svojim emocijama putem unutrašnjeg dijaloga i izjava kao što je:

  • On se ponaša pasivno agresivno i ja neću učestvovati u tome.”
  • Ja neću vikati ili biti sarkastična zato što će zbog takvog ponašanja doći do konflikta.
  1. Pokažite na slona u sobi

Pasivno agresivne osobe provode svoje živote izbegavajući direktno iskazivanje emocionalnosti i čuvaju se od otvorenog iskazivanja svog besa. Jedan od najmoćnijih načina da se suočimo sa pasivno agresivnom dinamikom i promenimo ponašanje na duže staze, je da budemo voljni da ispoljimo bes direktno, kada je prisutan u situaciji. Bes treba da bude potvrđen putem činjenica, na neosuđujući način, kao što je, “Čini mi se da si besan na mene zato što imam zahtev.” Uticaj ovakvog naizgled jednostavnog izlaganja može biti prilično dubok.

  1. Očekivanje i prihvatanje poricanja

Vaš cilj je da otvorite bes koji je bio prikrivan, potiskivan i čuvan kao tajna toliko dugo. Osim kad se to desi, pasivno agresivna osoba će najverovatnije da poriče postojanje besa.

Kada to uradi, vi samo treba da verbalno prihvatite odbranu neko vreme, sa odgovorom kao što je “U redu. To je bila samo misao koju sam htela da podelim sa tobom.” Ne raspravljajte se i ne ispravljajte poricanje osobe u tom trenutku, već se pre tiho povucite iz dalje diskusije, ostavljajući vašeg  supružnika sa mišlju da ste svesni da postoje neka osećanja besa iza tog ponašanja.

Prednost ovog pristupa predstavlja udobnost koja se ogleda u tome da osoba ne mora da se opravdava ili brani o svom znanju o besu. Jednostavnim deljenjem svesnosti o prikrivenom gnevu, vi šaljete smelu i moćnu poruku da se pasivno-agresivno ponašanje ne može nastaviti i da veza treba da se promeni.

Prevod: Psiho ćoše

Izvor: PsychologyToday

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.